Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Vipassana

7. 5. 2012

 

Vipassana

Vipassana je meditáciou, ktorá urobila viac osvietených ľudí ako akákoľvek iná, pretože je samotnou esenciou. Všetky ostatné meditácie majú rovnakú esenciu, ale v rôznych formách; je k nim pridané aj niečo neesenciálne. Ale Vipassana je čistá esencia.Nemôžete z nej nič vypustiť a nemôžete k nej nič pridať, aby ste ju vylepšili.

Vipassana je tak jednoduchá vec, že ​​ju môže robiť aj malé dieťa. V skutočnosti to najmenšie dieťa ju môže robiť lepšie než vy, pretože jeho myseľ ešte nie je naplnená smetím, je ešte čisté a nevinné.

Vipassana sa môže robiť tromi rôznymi spôsobmi - môžete si vybrať, ktorý vám najviac vyhovuje. Prvá je: bdelosť vašej činnosti, vášho tela, vašej mysle, vášho srdca. Keď sa prechádzate, mali by ste ísť s bdelosťou. Keď pohybujete rukou, mali by ste ňou pohybovať s bdelosťou a dokonale vedieť, že pohybujete rukou. Môžete s ňou pohybovať bez akéhokoľvek vedomia ako mechanickou vecou ..... ste na rannej prechádzke; môžete sa prechádzať bez toho, aby ste si boli vedomý svojich chodidiel.

Všímajte si pohyby svojho tela. Keď jete, všímajte si pohyby, ktoré sú potrebné pre jedenie. Pri sprchovaní si všímajte chlad, ktorý k vám prichádza, vodu padajúcu na vás a obrovskú radosť z toho. Len si všímajte. To sa nemôže stať v nevedomom stave.

A rovnaké to je s vašou mysľou. Nech akákoľvek myšlienka prejde na obrazovke vašej mysle, buďte iba pozorovateľom. Nech akákoľvek emócia prejde na obrazovke vášho srdca, zostaňte iba svedkom, nezapájajte sa, neidentifikujte sa, nehodnoťte, čo je dobré, čo je zlé; toto nie je časťou vašej meditácie.

Druhý spôsob je: dýchanie, uvedomovať si dych. Pri nádychu sa vaše brucho začína dvíhať a pri výdychu sa vaše brucho začína znovu usadzovať. Takže druhá metóda je byť si vedomý brucha: jeho zdvíhanie a klesanie. Iba samotné uvedomenie, ako sa brucho dvíha a klesá ... a brucho je veľmi blízko životných zdrojov, pretože dieťa je spojené s matkiným životom skrze pupok. Za pupkom je jeho zdroj života. Takže keď sa brucho dvíha, je to skutočne životná energia, prameň života, ktorý stúpa a klesá s každým dychom. To tiež nie je ťažké a možno je to ešte ľahšie, pretože to je jednoduchá technika.

Pri prvom spôsobe si musíte byť vedomý tela, musíte si byť vedomý mysle, musíte si byť vedomý vašich emócií, nálad. Takže to má tri kroky. Druhý spôsob má jeden krok: iba brucho pohybujúci sa hore a dole. A výsledok je rovnaký. Ako sa viac stávate vedomý svojho brucha, myseľ sa stíši, srdce sa stíši, nálady zmiznú.

A tretí spôsob je: byť si vedomý dychu pri vstupe, kedy dych vstupuje vašimi nosovými dierkami. Pocíťte to na tomto extréme - opačnom póle brucha - pocíťte to v nose.Nádych vstupujúci dovnútra prináša nosovým dierkam určitý chlad. Potom výdych vychádzajúcy von ... nádych vstupujúci dovnútra, výdych vystupujúci von ...

Tak je to tiež možné. Tento spôsob je ľahší pre mužov, ako pre ženy. Žena si je viac vedomá svojho brucha. Väčšina mužov ani nedýcha tak hlboko do brucha. Kvôli zlému druhu atletiky, prevládajúcemu vo svete, sa ich hruď dvíha a klesá. Určite to vytvára krajší tvar tela, keď máte širokú hruď a skoro neexistujúce brucho. Muž sa rozhodol dýchať iba hore do hrude, hruď sa potom stáva väčšia a väčšia a brucho sa sťahuje. To mu pripadá atletickejšie. V celom svete, s výnimkou Japonska, všetci atléti a jej tréneri zdôrazňujú dýchanie do pľúc, rozšírenie hrudi a vťahovanie brucha. Ideálom je lev s veľkou hruďou a veľmi malým bruchom. Takže buď ako lev; to sa stalo pravidlom pre gymnastu a ľudí, ktorí pracujú so svojim telom. Japonsko je jedinou výnimkou, kde sa nestarajú o to, aby bol hrudník široký a brucho vtiahnuté. Vtiahnuť brucho vyžaduje určitú disciplínu, a to nie je prirodzené.

Japonsko zvolilo prirodzenú cestu, preto vás prekvapí japonská soška Budhu. To je spôsob, ako môžete okamžite spoznať, či soška je japonská alebo indická. Indická soška Gautama Budhu má veľmi atletické telo; brucho je veľmi malé a hruď je veľmi široká. Japonský Budha je úplne iný; jeho hruď je skoro tichá, pretože dýcha z brucha, jeho brucho je väčšie. Nevyzerá to moc dobre, pretože táto vo svete rozšírená idea je veľmi stará, ale dýchanie z brucha je prirodzenejšie a uvoľnenejšie. Stáva sa to v noci, keď spíte; nedýchate z hrude, ale z brucha. Preto je noc takou skúsenosťou uvoľnená. Ráno po spánku sa cítite tak čerstvo, tak mlado, pretože celú noc ste dýchali prirodzene, boli ste v Japonsku! :-)

To sú dva body: ak máte strach, že dýchanie z brucha a pozornosť k jeho pohybu hore a dole pokazí vašej atletickú formu ... muži môžu mať väčší záujem o atletickú formu, potom pre nich bude ľahšie pozorovať oblasť nosných dierok, kde vchádza dych.Pozorujte a pri výdychu - zase pozorujte.

To sú tie tri spôsoby. Každý je dobrý. A keď chcete použiť dva spôsoby naraz, môžete použiť dva spôsoby naraz; potom sa úsilie stane intenzívnejšie. Keď chcete použiť všetky tri spôsoby naraz, môžete použiť všetky tri spôsoby naraz. Potom budú možnosti rýchlejšie. Ale to všetko záleží na vás, čo bude pre Vás ľahšie.

Pamätajte si: ľahko znamená správne.

Ako sa meditácia ustáli a myseľ sa stíši, ego zmizne. Budete tu, ale nebude tu žiaden pocit "ja". Potom sú dvere otvorené.

Len počkajte s milujúcou túžbou, s uvítaním v srdci pre tento veľký okamžik. Najväčší okamžik v živote každého človeka - osvietenie. Príde ... určite príde. Nikdy sa nezdržal ani na jediný okamih. Akonáhle ste raz správne naladený, nečakane to vo vás vybuchne, transformuje vás to. Starý človek je mŕtvy a nový prichádza.

Sedenie

Nájdite si dostatočne pohodlnú a bdelú polohu pre 40 až 60 minút sedenia. Chrbát a hlava majú byť rovné, oči zatvorené a dych normálny. Zostaňte čo najpokojnejšie, bez pohybu, polohu zmeňte len vtedy, ak je to skutočne nutné. Základným cieľom počas sedenia je pozorovanie brucha trochu nad pupkom, ako pri nádychu a výdychu ide hore a dole. Toto nie je technika na koncentráciu, takže počas pozorovania dychu mnoho iných vecí odvedie vašu pozornosť.

Vo Vipassane nič nie je rušením, preto keď čokoľvek príde, prestaňte pozorovať dych a venujte tomu pozornosť, až kým nie je možné sa zase vrátiť späť k dychu. Môžu to byť myšlienky, pocity, hodnotenia, telesné vnemy, dojmy z vonkajšieho sveta, atď.

Dôležitý je proces pozorovania, nie až tak to, čo pozorujete. Preto si pamätajte - s ničím z toho, čo prichádza, sa neidentifikujte. Na otázky a problémy sa môžete pozerať ako na mystériá a užiť si ich.

Chôdza vo Vipassane

To je pomalá obyčajná chôdza, založená na uvedomenie si chodidiel a toho, ako sa dotýkajú zeme. Môžete chodiť v kruhu alebo 10 až 15 krokov dopredu a späť, vo vnútri alebo von z miestnosti. Oči sa pozerajú dole, niekoľko krokov dopredu. Počas chôdze by pozornosť mala byť zameraná na kontakt každého chodidla, ako sa dotýka zeme.

Ak sa objavia iné veci, prestaňte venovať pozornosť chodidlám, všimnite si, čo iného odviedlo vašu pozornosť a vráťte sa späť k chodidlám. Je to rovnaká technika ako pri sedení, ale pozoruje sa odlišný základný objekt. Môžete chodiť 20 až 30 minút.

zdroj: http://osho.tady.info

 
Reklama