Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Keď sa nedarí meditovať…

15 05 2008

Niekedy sa nám nedarí navodiť si ten vnútorný stav pokoja, ktorý si meditácia vyžaduje. Dôvodom bývajú:

  • nevyriešené problémy, ktoré sme vedome odsunuli na vedľajšiu koľaj, ale podvedome sa hlásia o slovo
  • prílišný stres pôvodiaci v nemožnosti uzavrieť “otvorené” záležitosti
  • spomienky zminulých životov, ktoré sa z nejakého dôvodu predierajú do vedomia.

V takomto prípade nemá význam snažiť sa “nasilu skľúdniť”. Najrozumnejšie je zistiť, čo nám pôsobí problém, a potom to vyriešiť (hlavne u tých otvorených záležitostí). Ak to z nejakého dôvodu nevieme alebo nemôžeme urobiť, musíme siahnuť po náhradných riešeniach - napríklad po vedomej relaxácii pred samotnou meditáciou. Na internete som našla pár návodov. Ale predtým ešte varovanie:

Neexistuje žiadny jediný, zaručený spôsob ako relaxovať. Niekto relaxuje pri čítaní knihy, počúvaní hudby, pri tichej modlitbe. Iní zase pracujú v záhrade, maľujú /kreslia/, varia alebo skladajú hlavolamy. Mnoho ľudí používa niektorú z nasledujúcich techník. Prečítajte si všetky a skúste si vybrať tie, ktoré sú pre vás najvhodnejšie. Vyberte si a skúšajte ju istý čas, napríklad mesiac. Ak vám nezaberie, vyberte si inú.  Nezabudnite na to, že rôzne techniky zvládania stresu prostredníctvom relaxácie zaberajú lepšie v rôznych časoch dňa, mesiaca. Pri relaxácii si dovoľte minúť toľko času, koľko potrebujete. Neobviňujte sa keď blízkym poviete, že potrebujete čas pre seba a zavriete za sebou dvere.

Dýchajte zhlboka

Hlboké dýchanie vám pomôže znížiť napätie a umožní mysli i telu cítiť sa uvoľnenejšie. Takéto cvičenie potrvá len niekoľko minút a môže sa praktizovať skoro všade. Hlbokým dýchaním skúste deň začať, opakovať ho počas dňa niekoľko krát a tiež týmto cvičením deň zakončiť. Môžete si ním tiež pomôcť v situáciách, ktoré vo vás môžu vyvolať stres.

  • Uvoľnene si sadnite.
  • Položte si ruky na brucho /v oblasti drieku/, tak aby ste v nich svoj dych cítili.
  • Pomaly a zhlboka sa nosom nadýchnite vzduchu. Budete cítiť chlad vzduchu, ktorý vdychujete. Sústreďte sa na pocit ako vzduch plynie cez každú časť vášho tela.
  • Dovoľte bruchu rozpínať sa voľne. Niektorý ľudia naopak brucho pri nádychu vťahujú. Cez ruky pocítite pohyby rozpínajúceho sa brucha.
  • Nadýchnite sa zhlboka tak, ako sa len dá. Potom vzduch zadržte – tak na 4-5 sekúnd. Nepočítajte však sekundy. Váš dych má byť prirodzený.
  • Začnite vydychovať. Nastavte si pritom pery tak, akoby ste išli pískať, a pomaly cez ne vydychujte. Pery pri tom používajte na kontrolu rýchlosti vášho výdychu.
  • Sústreďte sa na pocit vzduchu opúšťajúceho celé vaše telo. Cítite ho ako teplý prúd vzduchu.
  • Ruky vám umožnia precítiť ako vzduch výdychom opúšťa vaše telo, pľúca. Brucho spľasne a medzirebrové svaly sa zväčšia.
  • Keď budete cítiť, že sú pľúca prázdne, uvoľnite sa a začnite cyklus nádychov a výdychov od začiatku. Cyklus opakujte 4 alebo 5 krát.
  • Chvíľu si ticho a uvoľnene poseďte.
Vyčistite si myseľ

Cvičenie vyčistenia mysle je pre mnohých ľudí zábavný druh cviku. „Čisteniu“ sa však treba naučiť. Mnoho ľudí sa mylne domnieva, že čistenie mysle je jednoduchý cvik. Ak máte problémy spozornieť a sústrediť sa, môže byť tento cvik pre vás zo začiatku trochu frustrujúcim a bude si vyžadovať viac praxe.

  • Na cvičenie si vyberte čas a tiché miesto. Potrebujete tak 10 voľných minút, počas ktorých nebudete rušený.
  • Uvoľnite sa, vyzujte si topánky a voľne sa usaďte.
  • Zatvorte oči a zopakujte cyklus dvoch hlbokých nádychov a výdychov.
  • So zatvorenými očami si predstavte nejaké príjemné a pokojné miesto. Skúste si na tom mieste zvizualizovať /vytvorte si svoju scénu v mysli/ čo možno najviac detailov: napr. aké objekty sa tam nachádzajú, aká je ich farba oblohy, kto je tam prítomný a pod. Zamerajte sa na to miesto. Všimnite si vánok vetra na listoch stromov, na vode. Predstavte si ako všetky vaše zmysly vnímajú zmeny celého vytvoreného obrazu. Na svojej pokožke cítite jemný studený vánok. Dýchajte pri tom pomaly a zhlboka. Predstavte si vône, ktoré sa vám vybavujú pri vnímaní tejto scény, napr. čerstvú slanú vôňu morskej vody alebo čistotu horského vzduchu. Predstavte si, že načúvate zvukom, prúdiacim vašim vytvoreným svetom, napr. zvuk vetra preháňajúceho sa pomedzi listy stromov, spev vtákov.
  • Niektorí ľudia môžu mať s vizualizáciou /stvárnením/ scény vo svojej mysli problémy. Pre tých sa odporúča zopakovať body 1-3. Namiesto stvárnenia si žiadanej relaxačnej scény v 4. kroku, sústreďte svoju myseľ na slovíčko „pokoj“ alebo „som milovaný“.
  • Nebojte sa ak sa vám do vašej predstavy vkradnú myšlienky alebo obrazy iných ľudí. Takto relaxovať nie je jednoduché. Keď pocítite takéto prerušenie myšlienok, jednoducho a jemne sa opäť vráťte k svojmu obrazu alebo slovu. Ak s tým máte problém, zopárkrát si zopakujte cyklus nádychov a výdychov. Všetko to chce prax a chcenie. Ak to všetko zvládnete, relaxácia bude pre vás hlbšia, budete sa cítiť sviežejší a energickejší.
  • Čistenie mysle ukončite poriadnym natiahnutím sa a hlbokým výdychom.

 

 
Reklama